Assalamualaikum...

Blog ni hanyalah mengenai rentetan hidup, luahan hati dan tempat curahan segala idea dan pendapat penulis.

Blog ini juga ada menggunakan perkataan aku sebagai penulis yang mana mungkin kasar dan tak mesra bunyinya. Sorry not sorry, this is my style.

Aman tanpa perang,
Ammanda Elydia.


Wednesday, 14 December 2011

Being selfish and breaking the promises.

Assalamualaikum.

"Aku punya!"

"Tapi, awak dah janji!"

Itu lah ayat yang selalu kita dengar dalam kehidupan seharian kita. tak kira lah keluar dari mulut si muda, ataupun yang sudah tua.

Okey, pernah tak korang duduk dengan orang yang kedekut dengan makanan, minuman atau barang-barang dia? Pernah tak? Pernah tak?

...and what about people who like to break their promises? Have you ever been through this kind of situation? Have you? What do you feel, think and react in this kind of situation?

Usually people would feel sad and betrayed. Would feel like want to punch him on his face and kick him out of the window. Ehh, so brutal mehh?

Tapi, macam mana kalau yang buat semua tu, KITA? Senang je.
  1. Kalau kita nak orang layan kita baik, kita sendiri pun kena layang diorang baik juga kan? What goes around, comes around. Apa yang kita buat kat orang, pasti akan dibalas balik kat kita. Satu lagi, people tend to react the way you reacted to them. So, do good. You'll get good things in return too.
  2. Kalau kita nak orang lain kongsi apa yang diorang ada dengan kita, kita pun kenalah kongsi barang kita juga. Janganlah kedekut sangat. tak ke mananya rezeki tu. Makin bertambah ada la. :)
  3. Kalau kita nak bahagi-bahagikan barang. Ada peraturan dia. Sorang kena bahagikan, yang sorang lagi boleh pilih dulu yang mana yang dia nak. Adil. Semua ambil bahagian dalam pembahagian kan?
  4. Kalau kita ada barang yang kita sayang sangat-sangat, jangan la tunjuk depan kawan kita tu. Kena pulak kawan kita tu jenis yang asal-sentuh-je-kompem-rosak. Haaa, padan la muka. Tak pun, ajar dia cara nak guna yang betul. InsyaAllah, selamat barang tu ha. ;)
Okey, macam mana pula kalau yang suka mungkir janji ni? Susah, memang susah! Macam ni la, pegang kata-kata ni. Janji sangat penting untuk ditepati kerana di sini lah terletaknya kepercayaan seseorang itu terhadap kita. Kalau kita nak orang percayakan kita, kita haruslah tunjukkan yang diri kita ini boleh dipercayai. Tak susah pon kan?

 Just be where you said you will be. Just do what you said you will do. Just give what you say you will give. One more, it is important to treat people the way you want to be treated back. What you gave, you will get back.

So, from now on lets try to be a good person. Change yourself from a self-centered, selfish person into an others-oriented, unselfish one and don't forget to always fulfill all your promises! Don't you ever make a promise which you think you can't do it. Okay?

Stop typing.

No comments:

Post a Comment