Assalamualaikum...

Blog ni hanyalah mengenai rentetan hidup, luahan hati dan tempat curahan segala idea dan pendapat penulis.

Blog ini juga ada menggunakan perkataan aku sebagai penulis yang mana mungkin kasar dan tak mesra bunyinya. Sorry not sorry, this is my style.

Aman tanpa perang,
Ammanda Elydia.


Saturday, 24 December 2016

Berkhulwah Di Gua Hira'


Assalamualaikum w.b.t.

Bila usia Nabi Muhammad SAW mencapai 40 tahun, baginda gemar mengasingkan diri dan berkhulwah di Gua Hira'. Selalunya amalan ini memakan masa beberapa hari dan malam, ada sampai sebulan lamanya. Macam ni la keadaan baginda, selalu berulang-alik anata rumah baginda dan Gua Hira' sampailah turunya wahyu yang pertama.

PENGAJARAN DAN RENUNGAN

Kegemaran nabi ni, iaitu mengasingkan diri dan beruzlah di Gua Hira', mebuktikan bahawa tidak akan sempurna keislaman seorang Muslim itu, walaupun ia berkeperibadian atau berakhlak yang tinggi serta amal ibadat yang tak putus-putus terhadap Allah, tanpa dia cuba untuk mengasingkan dirinya untuk menilai dan mencari ketenangan jiwa dan segala sesuatu yang membolehkan dia sampai kepada hakikat keagungan Ilahi.

Diri manusia ini sentiasa diselaputi oleh pelbagai penyakit yang tidak akan dapat diubati kecuali dengan jalan mengasingkan diri, menghisab  dan bermuhasabah diri sendiri di waktu dan tempat yang sunyi dari duniawi. Ketika kita bertafakur, merenung diri sendiri berulang-kali maka penyakit-penyakit ni akan digantikan dengan cahaya dan ketenangan yang abadi.

Satu lagi perkara yang perlu dititik beratkan ialah menanam benih-benih cinta kepada Allah SWT dalam lubuk hati sanubari manusia, dan tidak ada jalan lain untuk mencintai Allah melainkan dengan cara merenung dan bertafakur dengan segala nikmatNya, merenung keagungan dan kebesarannya, melazimi zikir-zikir dengan perantaraan hati dan lidah.

Inilah senjata yang paling tajam untuk mereka yang akan melaksanakan dakwah dan inilah yang diperlengkapkan dalam jiwa Rasulullah SAW. Diri ini akan mampu menolak segala godaan, tidak mempedulikan sebarang azab sengsara yang akan dihadapi, dan mampu menangani segalanya dengan mudah dan senang.

* * * * *

Alhamdulillah selesai lagi satu entry tentang Fiqh Sirah ni. InsyaAllah apa yang cuba disampaikan ini dapat memberi manfaat buat semua, dan dapat beri peringatan juga buat diri ini yang sentiasa lupa. Mohon ampun dan maaf atas kesilapan yang ada. Mohon komen agar sama-sama kita dapat perbaiki kesalahan dan berkongsi pengetahuan.

Segala yang baik itu datangnya dari Allah, dan segala yang buruk juga datang dari Allah tetapi disandarkan kembali kepada aku insan yang lemah ini.

Rujukan: Fiqh Al-Sirah, Jilid 1.

Penyertaan Rasulullah SAW Dalam Usaha Membina Semula Al-Ka'bah


Assalamualaikum w.b.t.

Kaabah telah dibina oleh Nabi Ibrahim a.s. untuk mengerjakan ibadat kepada Allah SWT. Pembinaan dapat dilaksanakan selepas menghadapi beberapa persengketaan dan permusuhan dengan penyembah-penyembah berhala.

"Dan (ingatlah), ketika Ibrahim meninggikan (membina) dasar-dasar Baitullah bersama Ismail (seraya berdoa): "Ya Tuhan kami terimalah daripada kami (amalan kami), sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui".

(Surah Al-Baqarah 2:127)

Setelah beberapa ketka berlalu, Ka'bah tadi pun mula retak-retak dan pecah. Antara bencana yang telah melanda dan merubah Ka'bah ialah banjir, beberapa tahun sebelum dibangkitkan Rasulullah. Ini menyebabkan puak-puak Quraisy terpaksa berusaha untuk mendirikan semula binaan Ka'bah kerana kehormatan dan kemuliaannya. 

Dalam usaha mendirikan semula Ka'bah ini, Rasulullah turut sama memberi sumbangan fikiran dan tenaga. Baginda sendiri telah berusaha mengangkut batu-batu dengan tangan baginda sendiri. Baginda dapat mengatasi masalah yang dihadapi oleh puak-puak Arab iaitu siapa yang lebih uatama meletak semula Hajarul Aswad ke tempat asalnya. Perbalahan ini dapat diatasi dengan Nabi merentangkan kain, dan semua ketua puak memegang setiap bucu dan sama-sama meletakkannya ke tempat asal.

Semua bersetuju untuk melakukan seperti yang dicadangkan nabi kerana bagnda memang terkenal di kalangan orang-orang Arab di masa itu dengan gelaran "Al-Amin" yang mempunyai amanah dan disukai ramai.

PENGAJARAN DAN RENUNGAN

1. Keagungan dan kemuliaan Ka'bah sejak zaman berzaman bermula dengan peletakkan batu asa binaan oleh Nabi Ibrahim a.s.. Ka'bah dijadikan rumah yang ulung dan pertama untuk menunaikan ibadat kepada Allah dan sebagai tempat keamanan dan kesejahteraan umat manusia seluruhnya. Allah memerintahkan nabi supaya menghapuskan segala berhala untuk menunjukkan bahawa rumah ibadat Allah sahaja yang boleh tertegak dan kekal.

Ka'bah melambangkan  syiar perpaduan umat Islam dan tempat pancaran sinaran tauhid. Firman Allah SWT,

"Dan (ingatlah), ketika Kami menjadikan rumah itu (Baitullah) tempat berkumpul bagi manusia dan tempat yang aman. Dan jadikanlah sebahagian maqam Ibrahim tempat shalat."

(Surah Al-Baqarah 2:125)

2. Kebijaksanaan nabi dalam menyelesaikan perbalahan antara puak tersebut. Kebiasaanya perbalahan akan berakhir dengan pertumpahan darah, tetapi Nabi Muhammad berjaya menyelesaikannya. Ini merupakan anugerah Ilahi kepada baginda sebagai seorang nabi. Keupayaan ini bersumber dari keNabian, bukan dari kepintaran semulajadi.

Faktor uatam pembentukan nabi ialah kerasulan dan kenabiannya, dan anasir-anasir yang alin merupakan faktor tambahan sahaja.

3. Ketinggian dan kelebihan Nabi Muhammad SAW di kalangan orang-orang Arab Quraisy sehingga mereka mempercayai sepenuhnya apa yang diperkatakan baginda, sehingga baginda digelar "Al-Amin".

Berdasarkan apa yang telah diperkatakan ini, dan masih ada lagi orang-orang Quraisy dan Arab umumnya yang tidak mahu beriman dengan Nabi Muhammad SAW malah menentangnya pula, maka ini membuktikan hasad dengki dan kedegilan mereka terhadap apa yang dibawa oleh nabi dan terhadap kebenaran.

* * * * *

Alhamdulillah selesai lagi satu entry tentang Fiqh Sirah ni. InsyaAllah apa yang cuba disampaikan ini dapat memberi manfaat buat semua, dan dapat beri peringatan juga buat diri ini yang sentiasa lupa. Mohon ampun dan maaf atas kesilapan yang ada. Mohon komen agar sama-sama kita dapat perbaiki kesalahan dan berkongsi pengetahuan.

Segala yang baik itu datangnya dari Allah, dan segala yang buruk juga datang dari Allah tetapi disandarkan kembali kepada aku insan yang lemah ini.

Rujukan: Fiqh Al-Sirah, Jilid 1.

Perniagaan Dengan Harta Khadijah Dan Perkahwinan Baginda

Assalamualaikum wbt.

Berdasarkan apa yang diceritakan oleh Ibnu Athir dan Ibnu Hisyam bahawa Khadijah r.a. ialah seorang saudagar yang mahsyur dan terkenal dengan kemuliaan budi dan kekayaan hartanya. Ramai orang Arab yang meminjam sebahagian harta Khadijah untuk dijadikan modal perniagaan mereka.

Khadijah mendengar perihal Nabi Muhammad yang mulia peribadi dan mempunyai akhlaq yang terpuji. Khadijah pun mempelawakan kepada baginda untuk menjalankan usaha perniagaan dengan hartanya dan sanggup juga untuk memberi keuntungan yang lebih dari yang pernah diberikan kepada orang lain. 'Maisarah', budak suruhan Siti khadijah menbantu dan mengiringi baginda dalam perniagaannya.

Baginda menerima tawaran itu dengan rela hati. Baginda bersama Maisarah berdagang ke negeri Syam. Baginda mendapat keuntungan yang berlipat kali ganda dalam perniagaannya. Bila baginda kembali bertemu Khadijah, baginda menyerahkan apa yang perlu dan patut diserahkan dengan penuh amanah.

Maisarah melihat sendiri budi pekerti nabi dan tertawan dengannya, lalu menceritakan segala-galanya kepada Khadijah. Khadijah turut tertawan dengan peribadi dan keamanahan baginda, serta keuntungan yang berlebihan kerana keberkatan baginda.

Melalui perantaraan Nafisah binti Manbah, Khadijah telah melamar baginda untuk dijadikan teman hidupnya yang halal. Tawaran tersebut disambut baik oleh baginda, dan baginda pun segera memberitahu hasrat hatinya kepada bapa-bapa saudaranya dan mereka terus melamar Khadijah melalui bapa saudaranya Amru bin Asad. Perkahwinan pun dilangsungkan dengan selamatnya. Sewaktu itu, Rasulullah berumur25 tahun, manakal Khadijah berumur 40 tahun.

PENGAJARAN DAN RENUNGAN

Perniagaan nabi dengan harta Khadijah merupakan kelangsungan siri perjuangan nabi untuk menghadapi cabaran hidup yang dulunya dimulakan dengan menternak kambing.

Perkahwinan dengan Khadijah menunjukkan bahawa Rasulullah tidak memberatkan soal kepuasan hawa nafsu semata seperti pemuda-pemuda lain waktu itu. Kalau tak, pasti nabi juga memilih wanita-wanita yang muda. Perkahwinan mereka semata-mata kerana kejujuran dan kemuliaan budi Khadijah sehingga Khadijah digelar "Wanita Suci" di masa jahiliyyah itu.

* * * * *

Alhamdulillah selesai lagi satu entry tentang Fiqh Sirah ni. InsyaAllah apa yang cuba disampaikan ini dapat memberi manfaat buat semua, dan dapat beri peringatan juga buat diri ini yang sentiasa lupa. Mohon ampun dan maaf atas kesilapan yang ada. Mohon komen agar sama-sama kita dapat perbaiki kesalahan dan berkongsi pengetahuan.

Segala yang baik itu datangnya dari Allah, dan segala yang buruk juga datang dari Allah tetapi disandarkan kembali kepada aku insan yang lemah ini.

Rujukan: Fiqh Al-Sirah, Jilid 1.

Sunday, 30 October 2016

Perjalanannya Yang Pertama Ke Negeri Syam Dan Usaha Mencari Rezeki Halal

Assalamualaikum wbt.

Sewaktu berusia 12 tahun, bapa saudara baginda Abu Talib, membawa bersama-samanya ke Negeri Syam(Syria). Ketika mereka sampai ke suatu tempat yang dikenali sebagai 'Besra', mereka telah berjumpa dengan seorang paderi yang bernama 'Buhaira', seorang yang bijak mengenai kitab Injil dan agama Nasrani(Kristian).

Buhaira memerhati Nabi Muhammad SAW dan bertanya kepada Abu Talib, "Budak ini anak tuan hambakah?" Abu Talib menjawab, "Kenapa tidak, ya, budak ni anakku." Dijawab begitu kerana Abu Talib sangat mengasihi dan menyayangi Rasulullah sejak dahalu lagi dan selalu menyebut-nyebut baginda sebagai anaknya.

Buhaira menegaskan, "Bapa budak ini tidak mungkin masih hidup." Abu Talib pun menjawab, "Sebenarnya budak ini anak saudaraku, bapanya meninggal ketika dia masih dalam perut ibunya." Paderi tu menambah, "Memang benar apa yang kau ceritakan kerana segala-galanya tercatat dalam Injil dan di sini ingin aku nasihatkan supaya segeralah engkau membawanya pulang sebab kalaulah ternampak oleh orang Yahudi, mereka akan mengancam nyawanya kerana anak saudaramu ini akan membawa suatu perkaraa besar dan agung di suatu masa nanti." Maka Abu Talib pun segera pulang ke Mekah bersama Rasulullah.

Selepas itu Rasulullah pun memasuki alam remaja dan dewasanya. Baginda bekerja bersungguh-sungguh untuk mencari rezeki yang halal dengan menternak kambing penduduk Mekah.

Allah telah mengawal dan mengawasi zaman remaja nabi. Sebab itu lah nabi tidak seperti remaja lain yang menyeleweng. Baaginda sendiri menceritakan kepada kita mafhumnya:

"Aku tak pernah teringat hendak melakukan seperti mana yang dilakukan oleh sebahagian besar orang-orang jahiliyyah, kecuali 2 kali tetapi dielak dan dijauhkan oleh Allah SWT. Lepas itu aku tak ingat-ingat lagi hinggalah aku diutuskan.

Di suatu ketika aku berternak dengan seorang pemuda lain di mana aku telah meminta beliau agar tolong melihatkan(menjaga) kambing ternakanku smentara aku hendak pergi melihat-lihat di kota Mekah. Pemuda itu sanggup menunaikan harapanku dan aku pun keluar sehingga akhirnya sampailah ke rumah pertama di Kota Mekah dan aku mendengar permainan lantas aku pun bertanya apakah bunyi-bunyian itu. Orang itu memberitahuku bahawa itulah keramaian dan pesta.

Aku pun duduk hendak mendengar tetapi Tuhan(Allah) telah menulikan(tidak dapat mendengar) sejurus telingaku menyebabkan aku terlena dan aku terjaga semula bila sinaran cahaya matahari memancar ke muka ku. Aku pulang serta merta menemui sahabatku tadi. Beliau bertanya bagaimana halnya dengan diriku semalam. Aku pun menceritakan apa yang telah sebenarnya berlaku.

 Dan di suatu malam yang lain sekali lagi aku meminta supaya membenarkan aku keluar seperti dahulu tetapi sebaik sahaja aku sampai ke Mekaah terus berlaku perkara yang sama seperti dahulu ke atas diriku. Lepas itu aku tidak mencuba lagi."

PENGAJARAN DAN RENUNGAN

1. Cerita pertemuan Rasulullah dengan Buhaira membuktikan kepada kita bahawa ahli kitab(orang Yahudi dan Nasrani) sudahpun mengetahui tentang pengutusan Muhammad SAW melalui kitab Taurah dan Injil, yang telah menceritakan satu persatu tentang tanda-tanda dan kedatangannya.

Orang Yahudi Madinah pernah menyebut-nyebut tentang Nabi Muhammad, dan bila datangnya nabi, mereka akan beriman dan beperang dangan baginda untuk menghancurkan kaum Aus dan Khazraj kerana Yahudi Madinah bermusuh dengan puak ni. Tapi lepas datangnya Nabi Muhammad SAW, tak da pulak mereka ni nak beriman.

(Keterangan dari Allah dalam Surah Al-Baqarah, ayat 89)

Sadina Umar juga ada bertanya kepada Abdullah bin Salam, seorang paderi Yahudi yang telah memeluk Islam semasa turunnya ayat ni:

"Orang-orang(Yahudi dan Nasrani) yang telah Kami beri Al-Kitab(Taurat dan Injil) mengenal Muhammad seperti mereka mengenal anak-anaknya sendiri. Dan sesungguhnya sebahagian di antara mereka menyembunyikan kebenaran, padahal mereka mengetahui."

(Surah Al-Baqarah 2:146)

Abdullah menjawab, "Ya, memang begitu dan malah lebih dari itu. Segala sifat-sifat Rasulullah itu aku telah mengetahui lebih terperinci berbandng pengetahuan tentang anak-anak ku.

Salman Al-Farisi ra, memeluk Islam sebab beliau tahu sifat-sifat dan kedatangan Rasulullah terlebih dahulu kerana semuanya tersirat dalam Injil dan diperkatakan oleh paderi.

Namun ini tak menunjukkan bahawa semua ahli kitab tu percaya segalanya. Kitab Injil yang kita baca sekarang adalah yang langsung tak menyebut tantang Nabi Muhammad dan sifat-sifatnya kerana tokok tambah, tukar ganti oleh paderi dan gereja. Allah dah tegaskan dalam Al-Quran tentang perkara ini dalam Surah Al-Baqarah, ayat 78-79.

2. Hikmah kerja-kerja dan usaha-usaha yang diredhai dan dipinta oleh Allah dari hamba-hambanya yang soleh di dunia ini.

Mudah sebenarnya bagi Allah untuk memewahkan kehidupan nabi Muhammad tanpa perlu pun nabi bekerja dan mengeluarkan peluh, tak perlu pun berjual beli, membela kambing dan sebagainya. Tapi hikmah Allah buat begini adalah untuk menunjukkan kepada kita bahawa sebaik-baik harta ialah hasil dari perusahaan sendiri demi untuk kebaikan masyarakat dan manusia seluruhnya dan seburuk-buruk kesenanangan ialah kemewahan yang diperolehi tanpa kesusahan yang langsung tidak memberi sebarang sumbangan kepada masyarakat.

3. Rasulullah mendapat bimbingan Ilahi secara terus-menerus sedangkan yang di sekelilingnya tetap terus dibawa biah(keadaan).

Mudah juga bagi Allah untuk melahirkan nabi yang telah dibersihkan dari segala sifat yang membawa kepada pemuasan nafsu. Tapi Allah jadikan Muhammad SAW seperti manusia biasa yang lain, yang mempunyai sifat-sifat dan naluri-naluri seperti yang lain. Tetap juga seorang pemuda yang gemar pada kesenangan, hiburan dan sebagainya. Namun, Allah SWT telah memelihara dan memaksumkan baginda dari melakukan perbuatan keji dan sesuatu yang tidak sepatutnya dlakukan oleh seorang pendakwah.

Kesemua ni memperlihatkan kepada kita tanda kenabian yang disediakan demi untuk memikul bebanan tanggungjawab. Hikmah Allah mahukan apa yang dikatakan bimbingan Ilahi tu dapat ditunjukkan kepada umat manusia supaya dengan mudahnya dapatlah mereka beriman dan mengenepikan segala syak wasangka dalam jiwa.

* * * * *

Alhamdulillah selesai lagi satu entry tentang Fiqh Sirah ni. InsyaAllah apa yang cuba disampaikan ini dapat memberi manfaat buat semua, dan dapat beri peringatan juga buat diri ini yang sentiasa lupa. Mohon ampun dan maaf atas kesilapan yang ada. Mohon komen agar sama-sama kita dapat perbaiki kesalahan dan berkongsi pengetahuan.

Segala yang baik itu datangnya dari Allah, dan segala yang buruk juga datang dari Allah tetapi disandarkan kembali kepada aku insan yang lemah ini.

Rujukan: Fiqh Al-Sirah, Jilid 1.

Keputeraan Nabi Muhammad SAW Dan Penyusuannya

Assalamualaikum wbt.

Nasab Nabi Muhammad SAW, keputeraannya dan penyusuannya.

Berikut merupakan nasab yang telah disepakati mengenai Nabi Muhamad SAW:

Muhammad bin Abdullah bin Abdul Mutallib(dipanggil juga dengan nama Syaibah Al-Hamd) bin Hashim bin Abdul Manaf(nama AM ialah Al-Mughirah bin Khusai), dinamakan Zaidan bin Khilab bin Murrah bin Ka'ab bin Luai bin Ghalif bin Fihri bin Malik bin Nadri bin Kinanah bin Khuzaimah bin Mudrikah bin Ilyas bin Mudhar bin Nizar bin Mu'ad bin Adnan.

Atas daripada ni, ada yang bersalahan pendapat dan susah untuk dipegang, tapi tak ada khilaf tentang Adnan tu antara anak cucu Nabi Ismail as, anak Nabi Ibrahim as dan Allah telah memilihnya dari sebaik-baik khabilah dan suku. Tak pernah pun ada jahiliyah yang diresapkan kepada sesuatu dari nasabnya.

Diriwayatkan oleh Muslim dari sanadnya, sabda Rasulullah SAW, "Sesungguhnya Allah telah memilih Kinanah di anatara anak-anak Ismail, dan dipilihnya Quraisy dari Kinanah, dan dipilihnya Hashim dari Quraisy dan dipilihnya saya dari Bani Hashim."

Seperti yang kita tahu, baginda dilahirkan pada hari Isnin, 12 Rabiul Awal(mengikut pendapat yang paling hampir dengan kenyataannya) pada Tahun Gajah. Pada tahun itu, tentera bergajah Abrahah Al Asyram telah melanggar masuk kota Mekah, untuk menawan dan memusnahkan Kaabah. Tapi, Allah tu Maha Berkuasa. Percubaan mereka gagal sebabnya Allah SWT telah mengutuskan sekumpulan Burung-Burung Ababil untuk mencederakan dan sekali gus memusnahkan angkatan tentera tu.

Sewaktu dilahirkan, baginda seorang anak yatim, ayahandanya meninggal semasa baginda dalam kandungan ibunya 2 bulan. Setelah dilahirkan, baginda dipelihara oleh datuknya Abdul Mutallib, kemudian disusukan oleh Halimah binti Abi Zuwaib (Haimah Al Sa'diyyah), dari puak Sa'd Bakr.

Waktu tu, kampung Bani Sa'd ni dilanda kemarau yang teruk. Tapi sejak Nabi Muhammad sampai di kampung tu dan menyusu, semuanya berubah. Kampung tu mula subur menghijau, kambing biri-biri dan unta ternakan yang kurus kering, kulit melekat di tulang kembali sihat dan gemuk berlemak, penuh susunya.

Mengikut riwayat oleh Muslim, Rasulullah telah dibedah perutnya oleh Jibril semasa bersama Bani Sa'd, semasa berumur 5 tahun. Ketika itu baginda sedang bermain-main dengan sekumpulan kanak-kanak. Jibril merebahkan dan membelah di hati dan mengeluarkannya. Hati tersebut membasuhnya dengan air zam-zam dan dimasukkan semula ke tempat asalnya. Kanak-kanak lain berlari-lari menemui ibu susannya sambil melaung-laung Muhammad telah dibunuh dan mereka meluru ke arah nabi dan didapati nabi pucat lesu.

Kemudian baginda dihantar pulang ke pangkuan ibunya. Bonda Rasulullah meninggal ketika baginda berusia 6 tahun. Maka menjadi yatim piatu lah Nabi Muhammad SAW. Datuknya pula yang mendidik Nabi Muhammad SAW dan tak lama kemudian, datuknya pula yang meninggal ketika berusia 8 tahun. Baginda kemudian dipelihara oleh bapa saudaranya Abu Talib.

Kesimpulan dan Pengajaran yang Dapat Diambil:

1. Nasab keturunan Nabi Muhammad yang dipilh oleh Allah SWT itu dari yang paling baik pilihannya.

Konsep kasih kepada Rasulullah SAW ialah kasih kepada kaum yang dalam kalangan mereka lahirnya Rasulullah SAW dan kasih kepada qabilah yang dalam kalangan mereka diputerakan baginda.

Ini bukan sebab fanatik, tetapi kerana pada hakikatnya bangsa Arab Quraisy itu telah mendapat kemuliaan dan penghormatan disebabkan hubungan mereka dengan Rasulullah. Tapi tak dapat dinafikan ada juga yang menyimpang dari ajaran yang dibawa oleh nabi, jadi terputuslah hubungannya dengan Rasulullah SAW.

2. Nabi dilahirkan yatim piatu, bukan suatu kebetulan tetapi merupakan ketentuan Ilahi.

Antara hikmahnya: agar tiada sesiapa pun yang menaruh syak wasangka bahawa seruan nabi ni adalah ilham dari ibunya, tunjuk ajar dari bapa dan datuknya lebih-lebh lagi Abdul Mutallib merupakan pemuka terkenal di kalangan kaumnya. Di sini dapat kita lihat bahawasanya nabi telah dibesarkan dan dipelihara jauh dari jagaan dan peliharaan ibu bapa.

Malahan nabi juga dipelihara oleh Bani sa'd semasa kecil dan berada di bawah pemeliharaan bapa saudaranya sekejap sahaja. Untuk menyimpulkan hikmah Allah tu, kisah ni disudahi dengan penolakan dan keengganan Ab Talib menerima dan memeluk agama Islam. Sedikit sebanyak peristiwa ini memainkan peranan dalam mendidik Rasulullah ke arah dakwahnya.

Allah menjaga nabi daripada tangan-tangan yang cuba memanjakan, dan memewahkan nabi dengan wang, harta kekayaan supaya tidak timbul di hati baginda semangat kebendaan atau gilakan pangkat. Sekali gus dapat menyangkal kata-kata bahawa kenabian nabi sengaja dibuat-buat untuk mencapai kepenganjuran.

3. Rasulullah adalah rahmat Allah untuk manusia sejagat.

Ini terbukti dengan kisahnya di kampung Bani Sa'd di mana semua tanaman menjadi subur, ternakan menjadi gemuk dan sihat. Perkara ini tidak pelik dan ganjil. Pernah tak kita meminta supaya Allah menurunkan hujan pada musim kemarau dengan berkat para solihin dan berkat keluarga Rasulullah agar doa kita dimakbulkan? Haa kalau itu pun Allah turunkan hujan, apatah lagi kalau Nabi Muhammad sendiri berada di tempat itu. Lebih-lebih lagi kampung itu sanggup menerima dan memelihara serta menyusukan Rasulullah kan?

Firman Allah SWT:

 "Dan tidak Kami utuskan engkau (Muhammad) melainkan sebagai rahmat untuk alam sejagat."

(Surah Al-Anbya' 21:107)

4. Peristiwa pembedahan perut Rasulullah SAW sebagai pengisytiharan kerasulan nabi yang boleh dilihat dan didengar.

Hikmahnya di sini bukanlah untuk membuang titik-titik kejahatan dalam hati Rasulullah. Kalau macam tu, sennag lah kita nak cuci dosa-dosa kita, dengan buat pembedahan. So hikmahnya ialah untuk mengiklankan dan mengisytiharkan kerasulan nabi, menjadikannya maksum dan mempersiapkan baginda untuk menerima wahyu dari kecil lagi dengan cara yang boleh dilihat dengan mata kasar. Dengan cara ni, orang akan percaya dan beriman dengan risalah pengutusannya dengan mudah.

* * * * *

Alhamdulillah. Selesai sudah entry kali ini yang dah lama sangat-sangat nak buat tapi selalu tak ada kesempatan. InsyaAllah apa yang cuba disampaikan ini dapat memberi manfaat buat semua, dan dapat beri peringatan buat diri ini yang sentiasa lupa. Mohon ampun dan maaf atas kesilapan yang ada. Mohon komen agar sama-sama kita dapat perbaiki kesalahan dan berkongsi pengetahuan.

Segala yang baik itu datangnya dari Allah, dan segala yang buruk juga datang dari Allah tetapi disandarkan kembali kepada aku insan yang lemah ini.

Rujukan: Fiqh Al-Sirah, Jilid 1.