Assalamualaikum...

Blog ni hanyalah mengenai rentetan hidup, luahan hati dan tempat curahan segala idea dan pendapat penulis.

Blog ini juga ada menggunakan perkataan aku sebagai penulis yang mana mungkin kasar dan tak mesra bunyinya. Sorry not sorry, this is my style.

Aman tanpa perang,
Ammanda Elydia.


Friday, 27 July 2012

Sombong!

Assalamualaikum.

Dah lama tak update blog. Nasib baik tak sempat bersawang lagi. Ehh ye ke? Hew! :3 Okey, kita proceed to our hot story today!

Jeng, jeng, jeng! *saspen lah sangat. :P

Aku budak sombong?

Sebenarnyakan, korang semua ni kategorikan sombong tu macam mana ya? Hmm, bagi aku lah kan, sombong ni macam tak nak kawan dengan orang. Bukan tak nak kawan terus dengan orang, tu dah macam autism da. Haha! Maksudnya memilih dalam berkawan. Macam ada unsur-unsur berlagak la. Err.. Err.. korang macam tu juga ke?

Hmm. Semalam ada sorang kawan aku ni, ehh tak! Dua.. Ehh, tak! Tiga tiga. Ehh ye ke? Ahh, lantak laa. Dia tiba-tiba je minta maaf. Aku pu pelik laa. (o.0)? Ada buat salah apa-apa ke kat aku ni yang sap nak minta maaf bagai. Biasanya kalau ada kesalahan yang tak nampak, tapi tiba-tiba minta maaf ni biasanya mengumpat, tak pun mengata. =.="

Seriously, aku sangat-sangat tak sangka ada yang cakap belakang pasal aku. SANGAT TAK PERCAYA. Aku ras aku tak ada buat apa-apa salah pun kat sesiapa. Aku tanyalah kenapa? Aku cuba teka,

"Sebab aku sombong?"

Jawapannya, ya.

Aku dah agak dah. Aku tahu sepanjang aku duduk sini, aku mengaku yang aku macam tak rapat dengan kawan-kawan lain. Ini semua bukan kehendak aku. Percayalah! Aku tak nak pun rasa jauh dengan korang semua. Nak sangat-sangat join korang bila lepak-lepak, bual-bual, bla3...

Tapi, aku MALU, sangat-sangat MALU!

Sejujur-jujurnya, aku memang tak pandai berkawan dan bergaul dengan orang sekeliling. Kenapa?

Sebabnya..

1. Aku tak pandai nak 'approach' orang lain dulu. So, aku tunggu orang lain approach aku dulu.
2. Aku tak pandai bercakap, maksudnya tak pandai nak meneruskan perbualan a.k.a tak ada modal atau topik nak bawa berbual.
3. Aku ada hyperhidrosis. Ehh, ye ke? Ya! Orang yang ada penyakit macam aku ni, memang tak suka dekat-dekat dengan orang. TAK SELESA.

Aku kurang keyakinan diri.

 Maka, di sini ingin aku simpulkan bahawa sebenarnya aku bukan budak sombong. Kalau korang tak kenal aku, memang korang akan cakap aku ni sombong la, ini la, itu la. Tapi, bila korang dah kenal aku, korang akan tahu siapa dan macam mana aku ni sebenarnya!

Bila aku rapat dengan seseorang tu, perangai aku yang sebenar akan terserlah. BOOM! Huhu. Memang korang tak akan percaya punya. Tapi percayalah! :P So, kalau korang nampak aku, tegur je. Aku memang susah nak tegur orang dulu. InsyaAllah, kita mampu jadi kawan yang baik dan aku akan cuba untuk perbaiki diri aku.

^__^

Friday, 20 July 2012

Moscow or Volgo?

Assalamualaikum.

Waa! Dah Ramadhan la. Selamat menyambut bulan Ramadhan buat semua muslimin dan muslimat ya. Alhamdulillah, masih diberi kesempatan untuk berjumpa dengan Ramadhan tahun ni. Alhamdulillah, terawih hari ni sudah selesai. Hmm, macam mana pula esok ya? Kita jumpa esok ya Cik Puasa dan Cik Terawih? ^___^

Okey, kita teruskan dengan cerita kita. Moscow or Volgo? Aiyaiyai. Pening kepala lutut aku duk fikir-fikir yang mana aku nak pilih. Sejak hari En. Razaly a.k.a Pok Li datang hari tu sehingga ke saat ini, tak tenang hati ni tau. Jiwa kacau!

Masa nak pergi Russia sudah hampir tiba! Takutnya! Yang menyerabutkan kepala lagi ialah masalah kena pilih antara Moscow atau Volgo. Memang susah nak buat pilihan sebab masing-masing ada kelebihan dan kekurangan masing-masing. Tak boleh nak cakap lebih sebab kita tak rasa lagi pengalaman tu kan?

Hmm. Based on what I knew, Moscow is a really big city. The university is far far away from the hostel. scattered all around the city. If you want to go to the class, you need to get out 2 hours earlier at least. What? Yes, if not you'll have not enough time to be at the class on time. Oh myyy! But, the best thing in Moscow is you can get anything you want. Just name it. Ohh, halal restaurant are everywhere. Shopping mall? Walk for 1 minute, you'll find another mall. *hyperbola >_<

How about Volgo? Okey, they said that the life here is not so hectic as Moscow is. More relax. Not so many places to go in Volgo like Moscow. The hostels are also nearer to the university. 20 minutes in the transport, you'll reach the university. ^o^ Food? They said it is easy to find food here but there are not so many choices. Shopping malls are very limited. There are not so many shopping mall as Moscow. If we're talking about study, then Volgo is better. Why? They said that the system is more well-organized and well-run.

So, what say you? Each of them has their own good and bad. It is really hard to make the decision. At one time, I want to choose Moscow. In the other time, I want to choose Volgo. Actually, I want the study system in Volgo, more well-managed and we can not skip classes but I also want to feel the hectic life in Moscow, running here and there. Waa! :D

However, in life we always need to make decision. Life always leave us with choices. We can only choose one choice at a time. Choose the best. As we had chose the best, don't we ever feel regret if anything hit you on the face in the future. So, now I just need to rely everything to Allah. Let him choose the best for me.

At first, I told Pok Li that I want Moscow but I tried to massage him to change it to Volgo. So, if any of you ask me where will I go, I can only answer that I don't know. Just wait and see.

Ohh my! My agreement forms are not settled yet. Next week, they already want them.

Oh! Oh! Oh! *panic

Monday, 16 July 2012

Nothing to do with you.

Assalamualaikum.

Once upon a time, there's a lovely lady who live in a small, old hut in the middle of a jungle named....

Apa yang aku mengarut ni? =_="

Aku perasan kan, aku selalu ketawa. Aku ketawa bila aku gembira. Biasalah tu kan? Bila gembira, kita ketawa. Bila ketawa, Kita gembira. Kan? Ehh? Yang menjadi masalahnya ialah aku akan ketawa walaupun aku sedih. Apakah?

Tak percaya? Okey, ni antara kejadiannya:

Situasi 1.

Masa kuiz Bio yang terakhir sekali aku dapat markah 14/15. Wah, hebatnya! Apa yang hebatnya kalau aku seorang je yang dapat 14, sedangkan orang lain dapat 15? Tang mana hebatnya? Ce cakap sikit? Sepatutnya aku sedih lah kan. Tapi sebaliknya yang terjadi. Aku tergelak-gelak, tapi lepas tu menangis. Gelak balik, lepas tu nangis dan benda ini berulang-ulang. *dah macam orang gila dah :P

Kadang-kadang aku akan gelak tanpa sebab contohnya,

Situasi 2

le me    : *sedang buat homework dan tiba-tiba* Hehehe.. Hehehe..
le friend   :  Ehh Manda. Ko ni kenapa? Aku selalu tengok ko gelak sorang-sorang. Kenapa?
le me    :  Entah. aku terasa macam nak gelak, aku gelak je la. *sambung gelak. XD

Did you see? Haihh. Aku sendiri pun tak tahu kenapa aku akan gelak tak kira waktu, tempat dan situasi. Maka, masalah pun bermula!

Once, I was looking at someone doing some not really funny thing and his action made me remembered of someone in the past. I remembered how that second someone made funny things. I laughed at that moment and that first someone thought that I was laughing at him/her. Err, basically did you understand the situation? Yes? Good.

 I'm so sorry. I didn't mean to hurt you by laughing at you. It was not you the reason I was laughing. I'm so sorry! =,="

I always do some kind of flashback whenever something happens and cause me to remind of the past. It is really annoying as I could in the same time, hurt someone even though I didn't mean it. It was not only him/her that I hurt. There were a lot!

So, to anyone who have not knew me yet, maybe they would say that I'm such a freak, unpolite, bla3... A kind reminder for all, I hope that every time I accidentally laugh at you, please forgive me. Sometimes, it is not really you the reason I laugh evilly.

Please, forgive me.. -__-"