Assalamualaikum...

Blog ni hanyalah mengenai rentetan hidup, luahan hati dan tempat curahan segala idea dan pendapat penulis.

Blog ini juga ada menggunakan perkataan aku sebagai penulis yang mana mungkin kasar dan tak mesra bunyinya. Sorry not sorry, this is my style.

Aman tanpa perang,
Ammanda Elydia.


Saturday, 29 December 2012

Preparatory course done!

Assalamualaikum.

After a few months of Russian language classes, or to make it more accurate, half a year or 6 months, at last, I finished my preparatory course successfully. I repeat, SUCCESSFULLY. Alhamdulillah!

Yeah, after a lot of hard work, study, study, study, ..., ..., I got it! I tell you, to gain a success, even though it is just a little-tiny-miny success, you still had to WORK HARD. Phewww.. *work hard la sangat. :p

The writing test was held on 24th December and the oral was on 27th December. Hmm, and praise be to god, I succeed to get 5! Say what?! Only 5? Dah itu yang paling tinggi.. tu je laa.. tak kan nak 6 kot.. melampau bebenor. -,-

Ok, I don't mean to boast here. Just, want to share how I feel when I knew that I got that "5". Ohh, Alhamdulillah! I cried in my solah, in my prayer. Giving thanks to Allah. How much I thank HIM, for this small little present. Thank you Allah! :')

But, despite of all that, enjoying the giving I received, I still do feel sad. Why? Why should I? Because... my friend, actually some of them didn't received 5. Yeah, it's easy to say that it is ok, you've done well, bla3.... but, i'm not in their shoes. I do feel the sadness, but I can't really feel the pain as they do. Sorry. :(

However, when this thing happens to me, I will always and always and always think like this:
"Why do you had to feel sad? It is destined that you get what ever you get. You have done your very best and yet, you also had relied everything to god. Remember, Allah looks at our efforts. How much we put on it and not on our result. Allah is the best planner. He give what is the best for you. Rest assured in Allah. Then, why must be sad? Take it, accept it. Thank Him for whatever you get."
Life doesn't end there. Wake up, pick up all the pieces. keep moving on!

.... and she smiles :)

Alhamdulillah...!

The first sem of first year of medic lifewill start on 9 December 201 and on 10 December 2012, we have to sit for one entrance exam. ENGLISH TEST. Ohh man! Wish me luck! ;)

Monday, 10 December 2012

When the war begin!

Assalamualaikum.

Sekarang aku nak cerita pasal 'the war day'! War? Aku ada perang dengan sesiapa ke? Ehh, taklah. Sebenarnya, aku main paintball. Main tembak-tembak. Main perang-perang. Peluru dia bukan peluru betul, offfkosss~

Tapi, walaupun bukan yang betul, sekali kena, memang terasa sakitnya. Peluru dia just sebiji bola cat. BOLA CAT. Hmmm. Perasaan masa tu? Huhhh. Sangat, amat mendebarkan. Tuhan je tahu betapa takut, gementar, ketaq lutot nye aku masa tu. Ahh, senang cakap memang rasa cam tak boleh nak berdiri laa. Saaaaaaaaaangat takut!

Aim: rampas bendera pihak lawan dengan cara menyerang. TAPI! ada tapi ya.. dalam masa yang sama kena tembak pihak musuh yang serang kita dan kena pertahankan bendera di kubu kita. Huhh, susah. Amat amat amat susah...

Tiba-tiba, aku jadi teringat pada saudara kita di Palestin. Aku jadi terfikir  bagaimana pula mereka di sana? Hari-hari dihujani peluru. Peluru BETUL bukan bola cat. Berlari ke sana ke mari mencari tempat perlindungan. Bermati-matian mempertahankan negara, mempertahankan ISLAM! Bagaimana dengan mereka?

Hari-hari bergadai nyawa mempertahankan bumi tanah tercinta. Ahhh! Tak sanggup nak terus dibayangkan. T.T  Aku yang terkena bola sikit dah merengek membebel macam nak pecah dunia. Diorang patah tangan patah kaki tapi tetap masih kuat untuk bangun berjuang. Aihhhh, malu dengan diri sendiri. Malu dengan saudaraku di sana. Malu dengan ALLAH!

Sungguh, dalam berseronok, ada perkara yang harus kita ambil sebagai iktibar. Setiap yang berlaku tu, ada sebabnya ALLAH buat perkara tu terjadi. Ada saat kita perlu berfikir kenapa ALLAH menjadikan kita yang berada di tempat itu?

Masih kurang apakah pada diri ini? Amal apa yang belum lengkap? Apa yang belum aku selesaikan?

Ya, ambik masa, dan cuba fikirkan...


Friday, 7 December 2012

Happy birthday Ibu!

Assalamualaikum.
"Happy birthday to you. Happy birthday to you. Happy birthday to IBU!! Happy birthday to you."
Ibu, selamat menyambut ulang tahun yang ke-......*sila isi tempat kosong dengan jawapan yang ibu nak. Ehehe~

Ibu, di sini ann nak doakan ibu supaya sentiasa diampuni dosa-dosa ibu, dirahmati dan disayangi Allah selalu, dilindungi Allah dari segala musibah, kejahatan, kemungkaran dan apa-apa sahja gangguan dari makhluk-makhlukNya.

Ann doakan ibu sentiasa mendapat tempat di sisinya dan ditempatkan di dalam syurgaNya yang tertinggi. Semoga ibu juga dipanjangkan umur untuk terus beribadat kepada Allah, dimurahkan rezeki, diberi kesihatan tubuh badan dan dipermudahkan urusan di dunia dan di akhirat.

Ibu, ann nak ucapkan terima kasih untuk ibu, atas segala pengorbanan dan jasa yang ibu taburkan untuk ann dan adik. Terima kasih ibu untuk setiap air peluh ibu yang mengalir sejak ann ada dalam kandungan ibu sampai ke saat ini dan sampai ke nafas yang terakhir.

TERIMA KASIH IBU!

Ibu, ann nak mintak maaf dari hujung rambut sampai hujung kaki atas SEGALA, SEMUA, kesilapan yang ann buat kat ibu. Maafkan ann, ampunkan ann atas segala ketelanjuran ann dalam berbicara, berfikir, lintasan hati dan perbuatan ann. Ampunkan ann jika ada ann MENDERHAKA. T.T

Last but not least, I wish you happiness in your life in the world and especially in the Hereafter. ^_^


Beban itu masih tertanggung!

Assalamualaikum.

Hmmm, hati ini gelisah lagi. Lepas satu, satu yang datang. Berturut-turut sehingga kadang2 tak termampu nak tanggung. Letih. Penat. Jemu. Hmmmmm..

Buat ini tak jadi. Buat itu tak jadi. Yang sini masalah. Yang sana pon masalah. Kalau bukan aku, pasti orang sekeliling aku, orang yang aku sayang. Sayang..

Tapi, ingatlah! Allah tak akan sesekali membebankan hambanya dengan sesuatu yang tak tertanggung oleh hambanya. Ingat!

Ya Allah, ampunkan aku atas kesilapan ku ini. Maafkan aku kerana cepat benar berputus asa. Aku tahu aku lebih kuat kerana aku ada KAU. Aku tahu aku boleh jadi lebih kuat!

Ku kutip sisa2 kekuatan yang ada. Ku kumpulkan. Padukan. Semoga dengan sisa ini, akan bercambah lagi kekuatan yang baru. Yang lebih hebat dan gagah dari yang dulu. Akan aku pastikan.

InsyaAllah! :)


Wednesday, 5 December 2012

Life is not a dream. It won't be.

Assalamualikum.

Sometimes, I wish that everything that had happened was just a dream. Wish to restart everything all over again but I know, it was just a dream. A dream.

*need time to 'digest' everything back.