Assalamualaikum...

Blog ni hanyalah mengenai rentetan hidup, luahan hati dan tempat curahan segala idea dan pendapat penulis.

Blog ini juga ada menggunakan perkataan aku sebagai penulis yang mana mungkin kasar dan tak mesra bunyinya. Sorry not sorry, this is my style.

Aman tanpa perang,
Ammanda Elydia.

Tuesday 3 January 2017

#FIVECITIESFIVEFRIENDS 2

Assalamualaikum w.b.t.

Okay, kita sambung episode baru.. Journey to and in Berlin, German!

Kalau ikut itinerary, kami pi Gorky Park pagi before pi airport. Tapi biasalah.. Bila letih dan tak bersungguh sangat, tak pergi la jawabnya. So pagi tu siap-siap apa yang patut, bertolak terus ke airport Moscow. Solat Zohor n Asar semua kat airport. Pukul 3.30 ptg waktu Moscow, kami bertolak ke Berlin. Wooshhh~

Sampai Berlin masa tu, dah gelap dah walaupun masih petang. Patutnya keluar pi cari tiket bas untuk ke Prague for the next trip, tapi kami decide untuk beli tiket next day je sebab semua penat, lapar dan tak larat dah nak keluar. Tidur airport la malam tu. TIPS: NOT RECOMMENDED TIDUR AIRPORT BERLIN UNLESS TIDUR KAT SUITE MAHAL DIA TU.

Sepanjang malam tak tenang aku nak tidur, kononnya gilir-gilir la jaga barang dan beg ni semua. So 1st shift is mine, yang lain tidur dulu. Sementara tidur, charge la semua elektronik yang ada. Ada couple ni dia tidur airport juga. Baik sangat diorang kasi pinjam extension. Dapat la charge banyak-banyak terus. Thank you so much! :*

Next day, kami pun siap-siap nak pi beli tiket bas ke Prague. Merata-rata juga la cari stesen bas tu. Hahaha Dah selesai semua kami pun gerak la nak check in Meininger Hotel Berlin Alexanerplatz. Siap simpan luggage kat autolocker sebab tak boleh check in awal, kami pun gerak la pi jalan-jalan Berlin!

Di Alexanderplatz. Background tu world clock. Benda tu pusing2, ikut waktu dunia. Currently masa tu Kuala Lumpur(as labelled) pukul 5 lebih petang.. On time pula nak amik gambar dengan background Berlin Television Tower. Hehe

Going there, from Alexanderplatz. Took some random pics cause everything is beautiful here. Maafkan cameraman(read:me) tak pandai ambil gambar lawa.

Macam-macam perangai.. Hahaha :*

One with the Berlin Television Tower. ;)
Zai(PIC kami di Berlin) cerita something pasal this fountain, but I can't remember. It was interesting. You should look it up. ;)

Then, kami continue lagi perjalanan kami. Ohh ya, sebab kami ni trip jimat, so going to those interesting places woulb be by feet only. Patah kaki oiii tapi puas hati la nampak semua depan mata kan dari naik transport. Alang-alang semua pun tak da lah jauh mana. So exercise sikit. Hehee.

Next kami pi Berlin Cathedral. Oooemmmgeee.. bangunan ni lawa sangat, dikelilingi cam air camtu,,  Lama gak kami kat situ ambil gambar, then tuan kedai kat situ tolong ambil gambar kami berlima sebab nampak kami struggle sangat kut. Hahaha.

Berlin Cathedral ft me. Miahaha.

Pak cik, gambar tak nampak bangunan. Saya kasi 4 bintang je. Hehe..

Then kami continue jalan lagi.. Ke Museum Island German Historical Museum, Unter den Lindo Boulevard. On the way tu ada la orang jual souvenirs, tapi mahal baqhanggg. Hahaha. So telan liur dulu jangan beli lagi... Last skali lepas survey sana sini, beli la juga snow globe seketul. Dah tu je yg beli. Hahaha.

You couldn't walk pass this shop, without stoping by and see at all his artworks.. Serius lawa and hensem! Ehh? HAHAHAHA

Actually banyak gambar dalam kamera Zai, tapi ada kejadian di Prague, all those photos hilang. So quite a lot photos of us dalam tu yang hilang. Tak ada rezeki nak ada kenangan bergambar di Berlin. All these photos are taken from my phone Sony M5 Dual or their phones and ipad.

Okay, jom sambung. So kami jalan-jalan la sepanjang boulevard tu. Banyak kedai souvenirs situ, and if korang nak beli, dan memang dah berkenan kat satu kedai ni, beli je. Tak yah tunggu next kedai la beli sebab nak patah balik malas dah.. And semua kedai pun lebih kurang ja harga sama haa. Just choices la maybe different kan.

Something that I'm obsessed with in Berlin. Ni simbol trafiic light dia, cute okayhhh. ^_^

Before reaching the last destination, kami pi World of Ritter Sport dulu! Mohon sedia duit banyak-banyakkk kalau korang ni peminat tegar coklat like meee!

Tha Ritter Sport pusing-pusing so biggg! I died.

Haa pilih-pilih jangan tak pilih.. Banyak weyhhh. *syurga dunia*

Ada dessert kat tingkat atas. Ada museum juga, tapi dessert menang lagi la nak upload gambar. Hahaha.

TIPS: BELI COKLAT DULU KAT BAWAH SIAP, BARU NAIK MAKAN KAT TINGKAT ATAS SEBAB LEPAS BELI AKAN DAPAT DISKAUN. Kami rugi sebab pi makan dulu baru turun beli. Sobs. Membazir diskaun tak tau nak guna buat apa. Ishh.

6/10 sebab bukan peminat dessert. Manis and buah masam ya amat. They try to balance, tapi perit juga la tekak nak makan haa. Huhuu..

Budak-budak bajet kaya. YOLO!

Habis makan, kami sambung lagi perjalanan kami. Hujung Boulevard ni is the Brandenburg Gate. Kisah kat sini pun menarik juga tapi tak nak la cerita sini nanti panjang pula post, so boleh la pi google sendiri. Rajin-rajinkan sikit diri tu pi Google.. Hiks! Haa kat sini la jumpa 1D! ;)

Start sini la, kat semua tempat pun nak buat hidung kembang mcm ni. Hahaha SENONOH sangat perangai. Hahahahahahahaha >_<

Ooo before balik tu kan, kami singgah kedai random gila sebab tak tahan sejuk asyik nak shi-shi je kan. Beli tak, tandas guna. Mekaseh tuan kedai...walaupun awak tak peghasan kami guna. Semoga terus maju jaya perniagaan tuan. :*

Before balik kami pi la satu mall ni. Interesting sangat mall ni sebab dalam mall ni juga ada train and subway station tigkat atas. Serius menarik gilaaa rasa macam kat future daa bila tengok atas subway gerak sana sini. Tengok bawah nampak train. Ooo kat sini laa saya jatuh cinta... dengan losyen tangan Nivea hazelnuts. Hahaha Haa sini ada kedai halal, not bad harga. Beli la buat dinner, not me. I'm eating maggie for sure and bekal roti canai dari Moscow. Hahaha

HALAL!

Tired and sleepy face don't care~
Balik rehat kat dorm best gilaaa. Makan-makan then tidur! Esok bas awal pagi!

This marks the end of our journey in Berlin, Germany!
Till we meet again Berlin. A great city indeed.