Assalamualaikum...

Blog ni hanyalah mengenai rentetan hidup, luahan hati dan tempat curahan segala idea dan pendapat penulis.

Blog ini juga ada menggunakan perkataan aku sebagai penulis yang mana mungkin kasar dan tak mesra bunyinya. Sorry not sorry, this is my style.

Aman tanpa perang,
Ammanda Elydia.


Monday, 3 June 2013

Jom buat u-turn?

Assalamualaikum.

Alhamdulillah, makin hari makin ramai yang aku lihat berubah ke arah kebaikan. Ramai yang mula sedar tentang Islam. Walaupun dunia sekarang yang kita dah boleh panggil dunia akhir zaman dah, maknanya nak dekat kiamat dah, makin lama makin menggerunkan, membahayakan, dan macam-macam lagi lah, ramai yang mula buat u-turn, untuk kembal ke jalan yang benar. :)

Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah.

Macam yang kita tau, makin lama, dunia ni akan jadi macam dulu-dulu. Kita ambik contoh senang, pakaian. Kalau dulu, masa Islam belum datang, kita pakai baju macam tak cukup kain. tapi, bila Islam datang, Alhamdulillah, kain semua cukup, labuh, tutup. Tapi sekarang, dah kembali macam dulu, tak cukup balik. Astaghfirullah. -__-"

Bukan nak tuju kat siapa-siapa. Aku bercakap secara umum. Tapi, kenapa tiba-tiba timbul hal ni? Nak tau kenapa? Sebab... hati aku tersentuh melihat perubahan yang rakan-rakan aku bawa. Kalau dulu, aihhhh, susahnya nak suruh pakai tudung labuh. Tak labuh mana pon, labuh setakat tutup kepala bahu je. Tapi, memberontak, marah, tak nak!

Sekarang dah lain. Makin cantik dan makin sopan aku tengok dengan tudung yang labuh mentutp dada, baju yang longgar tak macam buah nangka, berstokin menutup jari kaki dan ada pula yang bersarung lengan menutup pergelangan. Indah je pemandangan itu. Sejuk mata memandang. ^_^

Tapi, aku lihat balik diri aku. Aduhhh! masih banyak yang kena ubah. Masih jauh rasanya nak kejar rakan- rakan aku tu. Huuuu~

*empangan pecah*

Tapi tak apa. Yang penting, kita mash berada di jalan yang sama. Di atas jalan KEBENARAN. Tak apalah masih jauh pon, asalkan mencuba. Tak apalah tak dapat kejar pon, asalkan mencuba. Apa yang penting ialah MENCUBA.

Allah tak pandang pada keputusan yang kita akan dapat, sebab semua tu sudah ada dalam pengetahuanNya. Apa yang Allah nak tengok ialah USAHA kita dalam mencapai keredhaanNya. Kan? Kita kena ingat, redha Allah yang kita nak cari, yang kita nak kejar. Sebanyak man pon amal kita buat kat dunia ni, tapi tanpa reda dan rahmat Allah, kita tak akan masuk syurga juga.

So, key point dia senang. Do something with the intention to gain Allah's pleasure. Niat kena betul. Niat kena betul. Niat kena betul. So, keep up your work Ammanda! Usaha lebih lagi, moga impianmu menjadi wanita solehah menjadi satu kenyataan, bukan hanya angan-angan kosong!

* * * * *

p/s: esok dah mula praktikal. doakan segalanya berjalan lancar ya. semoga dipermudahkan urusan dunia dan akhirat.

2 comments:

  1. kak ann :) Allah tgk usaha , bukan hasil . kan ^^

    ReplyDelete