Assalamualaikum...

Blog ni hanyalah mengenai rentetan hidup, luahan hati dan tempat curahan segala idea dan pendapat penulis.

Blog ini juga ada menggunakan perkataan aku sebagai penulis yang mana mungkin kasar dan tak mesra bunyinya. Sorry not sorry, this is my style.

Aman tanpa perang,
Ammanda Elydia.


Saturday 23 November 2013

Saki Baki Agama Hanif Dalam Jahiliyyah Arab.

Assalamualaikum.

Sebelum kita faham sirah itu sendiri, kita perlu menoleh lebih belakang lagi dan mengetahui tentang satu kenyataan bahawa Islam merupakan lanjutan dari agama Hanif yang dibawa oleh Abu al-Anbiya' (bapa para Nabi) iaitu Nabi Ibrahim a.s.

Semua tahukan? Bagus. :)

Firman Allah SWT:

"Dan berjihadlah kamu pada jalan Allah dengan jihad yang sebenar-benarnya. Dialah yang memilih kamu(untuk mengerjakan suruhan agamanya); dan Dia tidak menjadikan kamu menanggung sesuatu bebanan dan susah payah dalam hal agama, sebagaimana agama bapa kamu, Ibrahim. Dia menamakan kamu: "orang Islam" semenjak dahulu dan di dalam (al-Quran) ini...." 

(Surah Al-Hajj, ayat 78)

Bangsa Arab ialah anak-anak Nabi Ismail a.s. Sebab tu lah mereka ada banyak millah(agama) dan minhaj yg diwarisi oleh bapa mereka dan semua tu menyeru kepada tauhidillah, beribadah kepadaNya, mematuhi hukum-hukumNya, mengagungkan tempat-tempat suciNya, khususnya Baitul-Haram, menghormati syiar-syiarNya serta mempertahankannya.

Namun, setelah kurun demi kurun berlalu, mereka mula mencampuradukkan kebenaran ini dengan kebatilan yang akhirnya mempengaruhi akidah mereka. Maka, mereka pun kembali menyembah berhala. Ok, soalan kuiz! Tau tak siapa orang pertama yang mula-mula menyelitkan unsur syirik dengan cara menymbah berhala?

Amru' bin Luhay bin Qama'ah.

Dia merupakan datuk moyang Bani Khuza'ah. Ibnu Ishaq meriwayatkan daripada Muhammad bin Ibrahim bin al-Harith al-Tamimi: Solih al-Saman menceritakan kepadanya, bahawa dia pernah mendengar Abu Hurairah berkata:

"Aku pernah mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda kepada Aktsam bin Jaun al-Khuza'i, "Wahai Aktsam, aku pernah melihat Amru' bin Luhay bin Qama'ah bin Khandaf menarik berhala kayunya ke dalam neraka. Aku tidak pernah melihat seorangpun wajahnya yang mirip(wajahnya) dengannya kecuali kamu." Lalu Aktsam berkata, " Apakah kemiripan rupa tersebut akan membahayakan aku, ya Rasulullah?" Rasulullah menjawab," Tidak sebab kamu Mukmin, sedangkan dia kafir. Sesungguhnya dia adalah orang yang pertama sekali mengubah Agama Ismail a.s. Kemudian dia membuat patung-patung, memotong telinga haiwan untuk dipersembahkan kepada thaghut-thaghut, menyembelih binatang untuk Tuhan mereka, membiarkan unta-unta untuk sesembahan dan memerintahkan untuk tidak menaiki unta tertentu, kerana keyakinan kepada berhala." 

Ibnu Hisyam meriwayatkan bagaimana Amru' bin Luhay memasukkan berhala kepada bangsa Arab. Beliau berkata: Amru bin Luhay keluar dari Makkah ke Syam untuk keperluannya. Ketika sampai di Ma'ab, di daerah Balqa', pada waktu itu di tempat tersebut terdapat anak keturunan Amliq bin Lawaz bin Sam bin Nuh, dia melihat mereka menyembah berhala-berhala, lalu Amru' bin Luhay bertanya kepada mereka, "Apakah yang kamu sembah ini?" Mereka menjawab: "Ini adalah berhala-berhala yang kami sembah. Kami minta hujan kepadanya, lalu kami diberi hujan" Kemudian, Amru' bin Luhay berkata lagi, "Bolehkah kamu berikan satu berhala kepadaku untuk aku bawanya ke negeri Arab agar mereka(juga) menyembahnya?" Maka dia diberi satu berhala bernama Hubal. Lalu, dia membawanya pulang dan memasangnya serta memerintahkan orang ramai untuk menyembahnya.

Ish ish ish...

Maka tersebarlah ajaran penyembahan berhala ini di seluruh Arab. Dahulu mereka beraqidahkan tauhid yang dibawa Nabi Ibrahim, namun sekarang(pada masa tu la) mereka mensyirikkan Allah SWT. Akhir sekali, mereka berada dalam kesesatan dan melakukan tindak-tanduk yang buruk seperti bangsa-bangsa lain yang sesat.

Tetapi, perlu diingatkan bahawa penyebab utama mereka menjadi begitu adalah kerana ketandusan ilmu pengetahuan dan buta huruf dalam kalangan mereka.

Haa, walaupun macam tu, tetap masih ada segelintir daripada mereka yang masih berpegang teguh pada aqidah tauhid dan mengamalkan ajaran agama Hanif: meyakini hari kebangkitan, mempercayai bahawa Allah s.w.t. akan memberi pahala kepada orang-orang yang taat dan menyeksa orang-orang yang berbuat maksiat. Malahan mereka membenci penyembahan berhala yang dlakukan oleh orang-orang Arab  pada masa itu dan mengecam kesesatan fikiran dan tindak-tanduk buruk lainnya.

:)

Antara yang masih mengamalkan saki-baki agama Hanif ialah:
Qais bin Saudah al-Ayadi
Ri'ab Ash-Shanni
pendeta Buhaira

Ada juga yang masih mengamal saki-baki ajaran agama Hanif tetapi telah dicampur adukkan dengan amalan jahiliyah contohnya tawaf. Sewaktu melakukan tawaf, talbiyah mereka berbunyi:

"...melainkan dia yang menjadi sekutu bagi Engkau, Engkau miliki apa yang dia miliki"

Mereka tauhidkan Allah, tetapi dalam masa yang sama mereka menyekutukan Allah dengan berhala-berhala mereka.

Namun apabila perutusan Rasulullah SAW bermula, maka ini telah menghapuskan dan menyinari kegelapan jahiliyah dengan cahaya tauhid dan prinsip-prinsip keadilan disamping menghidupkan "saki-baki hanifiyah" yang ada.

Dengan itu barulah dapat dikenali kedudukan sebenar antara Islam dan pemikiran jahiliyyah yang pernah menjadi panduan kepada bangsa Arab sebelum kelahiran Islam, sama seperti dikenali kedudukan sebenar antara zaman jahiliyyah dengan zaman Milah Hanifiyyah yang diutuskan Ibrahim ‘Alaihi salam untuknya. Dan dengan itu jelaslah sudah bahawa kerana itulah Rasul mengekalkan banyak adat dan prinsip yang menjadi panduan dan ikutan kepada bangsa ‘Arab, di samping banyak pula adat dan tradisi mereka yang dihapuskan semuanya.

*****

Alhamdulillah. Selesai sudah entry kali ini yang juga merupakan tugasan usrah untuk minggu ini. InsyaAllah apa yang cuba disampaikan ini dapat memberi manfaat buat semua. Mohon ampun dan maaf atas kesilapan yang ada. Mohon komen agar sama-sama kita dapat perbaiki kesalahan dan berkongsi pengetahuan.

Segala yang baik itu datangnya dari Allah, dan segala yang buruk juga datang dari Allah tetapi disandarkan kembali kepada aku insan yang lemah ini.

Rujukan: Fiqh Al-Sirah, Jilid 1.

2 comments:

  1. Baru bincang dalam usrah beberapa minggu lepas ^_^
    Untuk soalan Ammanda tentang Paris, Tak ingat dah hostel mana Manda, sebab dah lima tahun ke sana. Tapi kalau pengankutan, kami naik metro dia guna pass harian. Kalau kat paris lebih dari 3 hari, ada pass yang untuk 3 hari rasanya. Murah sikit. Dia jual ikut zone. Untuk ke Disneyland, zone dia lain sikit. Beli pass lain untuk Disneyland sahaja. Ada juga bas hop-in tu, kalau nak cuba pun boleh ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Okey. Pasal hostel tu kami dah jumpa dah. Berpatutan laa juga. Manda ada survey yg paris visite tu. Memang kena beli untuk zon luar n dalam skali laa kalau nak ke disney. Btw, thank you sudi jawab pertanyaan manda. Hehe.. :)

      Delete